ETIK
I ordet etik kan man lägga in företagets och även våra personliga värderingar och förhållningssätt.
Att inte handla med blodsdiamanter är för oss en självklarhet. Även återvinning av guld och en miljöriktig hantering är viktigt för oss.
Vi har också en möjlighet att ta ställning för hur vi sköter upphandling av t.ex annonser. Sedan några år tillbaka så har vi sökt påverka damtidningar och magasin att inte använda sig av modeller som ser utmärglade ut. Det är inte enbart med tanke på hur dessa modeller mår utan i första hand att unga tjejer/kvinnor påverkas av dessa bilder.
För några år sedan så var det på modet att modellerna skulle ha ett ”heroinlook” / trash look. Allt detta är något som vi som annonsörer gör allt vad vi kan för att motverka. Ett sätt är att avstå att annonsera i dessa tidskrifter och söka bilda opinion mot denna vridna syn på hur en modell skall se ut.
Senaste i raden av modemagasin som vi tackat nej till är Plaza Magazin. Ett magazin som för övrigt har snygg layout och på många sätt är läsvärd, men tyvärr inte kan stå emot mode-elitens syn på vad skönhet är. Att formge kläder till en kropp med former måste vara en större utmaning än att skära till tyg till en ”klädgalge”. Läs även artikel i Aftonbladet.
Vi som formgivare skulle gärna ser mer av ”normala” modeller med former. En form är mer spännande för betraktaren än levande skelett. Jag har sedan 35 år arbetat med former och förvånas över att inte fler säger ifrån över att modevärlden fortsätter med denna ensidiga bild på hur skönhet skall gestaltas.